dilluns, 13 d’abril del 2015

DILLUNS DE LA SETMANA II DE PASQUA

Trobareu les lectures a:


Comença avui la lectura del diàleg de Jesús amb Nicodem: Hi havia un fariseu que es deia Nicodem, un dels principals dels jueus. Nicodem serà, junt a Josep d'Arimatea, qui donarà sepultura a Jesús. Aquest diàleg ,que ocupa un llarg fragment de l'Evangeli de Joan, s'ha de llegir des de la llum que ve de la resurrecció de Jesús i, per això, l'Església ens el fa proclamar en aquets primers dies del temps pasqual. A l'afirmació mesurada fins i tot massa educada de Nicodem -Rabí, sabem que sou un mestre enviat per Déu, perquè els miracles que vós feu no els podria fer ningú si no tingués Déu amb ell- Jesús contesta amb una afirmació  tan categòrica i com provocadora alhora: Et dic amb tota veritat que ningú no podrà veure el Regne de Déu sense haver nascut de dalt. L'autoritat de Jesús és palesa no només en aquestes paraules. Nicodem l'ha reconegut com a Rabí i mestre enviat per Déu. Per això també ha d'acceptar aquesta resposta de Jesús com un ensenyament del Mestre: Et dic amb tota veritat. Però què afirma Jesús? Diu que sense néixer de dalt, ningú no podrà veure el Regne de Dalt. Néixer de dalt.... què vol dir? Més encara `-com recorda Nicodem- com pot néixer un home ja vell? És evident que Jesús no vol dir que hagi de  tornar a les entranyes de la mare. A quin naixement s'està referint el mestre, l'autoritat del qual no ve posada en dubte per Nicodem. Remarquem aquest punt: Si nosaltres pel carrer ens trobéssim un individu que ens digués que cal néixer de dalt, potser alguns aixecarien la vista per veure des d'on caldria néixer; la majoria, de ben segur, ens allunyaríem de l'individu en qüestió deixant-lo per boig. Aquest no és el cas de l'encontre entre Nicodem i Jesús (ni ha de ser el cas de nosaltres quan escoltem aquesta paraula evangèlica). Nicodem -com hauríem de fer nosaltres- reconeix l'autoritat de Jesús: per a ell és un Mestre enviat per Déu que ha de tenir Déu amb ell per fer les obres que fa. I, si Nicodem reconeix Jesús com a Mestre, aquesta paraula de Jesús sobre néixer de dalt ha de tenir un sentit diferent del que les paraules literalment signifiquen. Jesús continua: Et dic amb tota veritat que ningú no podrà entrar al Regne de Déu sense haver nascut de l'aigua i de l'Esperit. Dues sentències que comparteixen la primera part però que difereixen en la segona. Entrar i veure vénen a significar el mateix, perquè el Regne de Déu no és un lloc on es pugui distingir veure'l d'entrar-hi, com passà amb Moisès que veié de lluny la terra promesa però no hi entrà. No essent el Regne de Déu un espai, entrar i veure'l són equivalents perquè ambdós signifiquen viure-hi, ésser-hi present, formar-hi part. Si entrar i veure, en aquest cas són equivalents, aleshores néixer de dalt ha de ser equivalent a haver nascut de l'aigua i de l'Esperit. Sense la llum de Pasqua aquest text encara es torna més incomprensible. Néixer de dalt, néixer de l'aigua, néixer de l'Esperit... El naixement a què ens invita Jesús per entrar a formar part del Regne és un nou naixement, diferent d'aquell pel que venim al món. És el naixement que es produeix amb la recepció del do de l'Esperit de Jesús, de l'Esperit Sant. Aquest do que rebem pel baptisme, quan l'aigua esdevé sagrament de salvació, és el do que Jesús va oferir quan expirà a la creu i per això ve de dalt: és a dir, ve de dalt perquè prové de Déu, com el seu Esperit que és, i perquè ens el donà Crist en morir dalt de la creu. Néixer de dalt vol dir néixer de l'Esperit o, més ben dit, deixar que l'Esperit realitzi en nosaltres un naixement a una vida nova, la vida del Crist ressuscitat. No t'estranyis si et dic que heu de néixer de nou. Jesús insisteix: cal néixer de nou i, aquest naixement, només el pot realitzar l'Esperit, que habita en nosaltres. És l'Esperit qui ens farà degustar les coses de Déu, les seves promeses, la novetat i la frescor de l'Evangeli. Néixer de l'Esperit, d'aquesta manera, vol dir entrar a formar part del Regne de Déu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada