dilluns, 16 de febrer del 2015

DILLUNS DE LA SETMANA VI DURANT L'ANY / I

Trobareu les lectures a:

El llibre del Gènesi continua narrant teològicament els orígens del món i de la humanitat i ho fa utilitzant una forma literària poètica ben lluny de qualsevol descripció científica però noi per això menys realista. Avui ens parla de la fraternitat i del fratricidi, que trobem ja a l'alba de la humanitat. Caín i Abel són, en efecte, germans, fills d'Adam i Eva, gràcies al Senyor. La paternitat, la filiació i la fraternitat són un do del Senyor: és ell qui ens mana de créixer i de multiplicar-nos. Caín i Abel representen tots els pobles del món, els qui treballen la terra i els pastors, els sedentaris i els nòmades -que cobrien a l'època tota la humanitat-; essent Caín i Abel germans, el Gènesi ens indica que tots aquests pobles són abans que res germans, tots els pobles són germans. I per germans s'entén aquells que tenen cura els uns dels altres, aquells que són guardians dels altres. Per això el crim de Caín serà insuportable: toca el mateix cor de la fraternitat, el nucli d'allò que significa ser germans. Caín es llançà sobre el seu germà i el matà. El fratricidi no només és el primer dels crims, segons el Gènesi, sinó que és de fet allò a que s'acaba reduint tot crim: si tots som germans, qualsevol crim és un fratricidi que té per conseqüències desentendre's dels propis germans: Després el Senyor digué a Caín: «On és Abel, el teu germà?» Ell respongué: «No ho sé, no sóc el seu  guardià». D'haver de tenir cura del propi germà a desentendre's d'ell: això és el que comporta el fratricidi i això és el que l'home no pot suportar. El meu crim és insuportable. Després del crim, la pregunta que ens turmenta sempre és: Què has fet, Caín? El clam de la sang del teu germà m'arriba de la terra. I sabem per l'Evangeli que matar un germà no només és llevar-li la vida: un petit insult ja és als ulls de l'Evangeli un fratricidi. Però els fratricidis no s'arreglen amb més mort, venjança o rancúnia. Déu no vol que ningú mati Caín pel que ha fet. El fratricidi només s'arregla regenerant la fraternitat: La muller d'Adam tingué un altre fill, i li posà el nom de Set, perquè deia: «Déu m'ha concedit encara descendència en lloc d'Abel, que Caín va matar». Renovant la fraternitat, regenerant-la a base de la conversió del cor i del perdó. Aquest és el senyal que Jesús ha vingut a portar a tots els homes; Ell que és el qui Déu va prometre ja des dels inicis de la humanitat per regenera-la i renovar-la. L'Evangeli de la reconciliació és l'únic senyal que Déu donarà als homes de totes les generacions. Ell ha vingut a portar-nos la pau i la reconciliació a través de la conversió del nostre cor al seu Evangeli. No siguem com els fariseus i no demanem cap altre més senyal a Jesucrist. Està a les nostres mans, amb l'ajut de l'Esperit Sant, de transformar el nostre cor perquè les nostres relacions amb els altres siguin fraternes o bé continuar tancats sense aixecar el cap pensant només en la manera com podem llançar-nos sobre els nostres germans i matar-los.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada